Vragen en antwoorden
Hier vindt u allerlei zaken die met de cao Waterbouw en het buitenlandcontract te maken hebben. Deze rubriek is uiteraard niet volledig en zal zich in de loop der jaren steeds verder vullen. Mocht u (algemene) vragen hebben waarvan u denkt dat die bij deze rubriek passen dan horen wij dat graag.
Wat doet de Paritaire Commissie?
Er zijn vier commissieleden: twee namens de Vereniging van Waterbouwers (werkgevers), één namens FNV Waterbouw en één namens CNV Vakmensen.
- De Paritaire Commissie (PC) heeft diverse taken
1. Op verzoek van een werkgever kan men besluiten tot ontheffing voor toepassing van de cao Waterbouw. Dit is nog niet voorgekomen. Toch is deze bepaling belangrijk omdat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid anders de cao niet voor de gehele sector wil laten gelden (algemeen verbindend verklaren). Dit is nodig om ook werkgevers die niet lid zijn van de werkgeversvereniging te binden aan de cao en de cao voor alle werknemers te laten gelden..
2. Beoordelen van geschillen over de technische noodzaak om vijf in plaats van vier dagen te werken.
3. Beoordelen van afwijkingen op dienstroosters en ploegensystemen.
4. Bepalen van de minimale bezetting aan boord.
5. Beoordelen van afwijkingen van verplichte verlofdagen etc.
6. Ontheffing geven voor de verplichte ongevallenverzekering.
7. Toestemming geven voor doorwerken tijdens feestdagen in een vierploegen- of continudienst.
8. Nationaliteitseis van de kapitein en zijn vervanging.
De ervaring leert dat de PC zich regelmatig buigt over de twee laatste punten.
Feestdagen
Als er een technische noodzaak is en twee derde van de bemanning tekent daarvoor kan er worden gewerkt tijdens Kerstmis, Pasen en Pinksteren. We krijgen regelmatig de vraag of werknemers met een vlootstafcontract ook moeten tekenen voor akkoord. Want zij krijgen toch een vast inkomen en hebben al getekend voor doorwerken? Toch vinden we dat ook ‘vlootstaffers’ recht hebben op ondertekening. Omdat we namelijk vinden dat ‘vlootstaffers’ ook onder de cao vallen. Dan kun je niet selectief zijn in wie wel tekent en wie niet.
Nationaliteitseis
Een Nederlands gevlagd schip moet een Nederlandse kapitein of vervanger hebben. In de praktijk komt dit voornamelijk bij Van Oord voor, aangezien de vloot van Boskalis onder Cypriotische vlag vaart. Er kan ontheffing worden aangevraagd bij de PC, als voldaan is aan een aantal standaardvoorwaarden. Zoals: er moet geworven zijn onder Nederlanders en er is geen geschikte kandidaat gevonden. Ook mogen er geen Nederlanders voor promotie in aanmerking komen. Vervolgens wordt aan de PC een standaardformulier overlegd. Daarop moet staan hoe er wanneer er geworven is en of er gereageerd is. Het werven gaat via maritieme websites. Daar treffen we inderdaad (algemene) vacatures aan. Gesprekken met vertegenwoordigers van de werkgever en de ondernemingsraad leveren op dat voor de betreffende schepen geen werknemers in aanmerking komen die nu al bij het bedrijf in dienst zijn.
Wat zegt de cao over reiskosten en reisuren?
Reisfrequentie
In de cao Waterbouw wordt gesproken over de reisfrequentie. Er wordt vanuit gegaan dat in principe wekelijks naar en van het werk wordt gereisd. Dus men verblijft op het schip of in de buurt daarvan. Als u in dagdienst werkt, kunt u met uw werkgever (als het werk het toelaat) afspreken dagelijks heen en weer te rijden van werk naar huis. Deze afspraken zijn persoonlijk en worden gemaakt tussen u en de (vertegenwoordiger van de) werkgever.
Reisuren
Als u op de eerste dag van uw werkweek ‘s ochtends van huis vertrekt, wordt de tijd vóór 6.00 uur vergoed tegen het basisuurloon. De vertrektijd wordt berekend op basis van aankomst op de werkplek of de aflossteiger.
Voorbeeld: start van de werktijd is 7.00 uur en uw reistijd is twee uur. U moet dus om 5.00 uur vertrekken. Dat betekent dan een vergoeding over één uur namelijk van 5.00 tot 6.00 uur.
Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als het schip opgelegd is voor reparatie bij de scheepswerf of stilgelegd is (niet bij vorst). In dit geval geeft de cao aan dat ook wekelijks wordt gereisd, maar dat dit gebeurt tijdens werktijd. Ook kan dan op verzoek van de werkgever dagelijks worden gereisd om verblijfskosten te besparen of als het schip tijdelijk onbewoonbaar is. De werkgever mag kiezen: of dagelijks heen en weer reizen onder werktijd of betaling van het uurloon. In beide situaties geldt de aftrek van één reisuur per dag. Ter voorkoming van ingewikkelde discussies over de gereisde tijd geldt er een gemiddeld aantal gereden kilometers per uur. Als u per auto reist, gaat men uit van gemiddeld 60 kilometer per uur.
Reiskosten
Of u nu dagelijks of wekelijks reist het maakt voor de reiskosten niets uit. Als u reist met de auto geldt er een vergoeding van € 0,40 per gereden kilometer.
Gaat u in het buitenland wonen?
Bent u van plan om in het buitenland te gaan wonen? Houd er dan rekening mee dat allerlei regels die wel gelden als u in Nederland woont dan niet meer van toepassing zijn. Bijvoorbeeld: de werkgever gaat bij het vergoeden van vliegreizen altijd uit van Nederland als vertrek- of aankomstpunt. Verder kan een werknemer die in het buitenland woont niet zonder meer AOW-pensioen meer opbouwen in Nederland. Ook verzekeringen kunnen problemen opleveren. Binnen de EU is het goed geregeld: je bent sociaal verzekerd in het land waar je werkt. Maar buiten de EU moet je soms verzekerd zijn in het land waar je woont. Het zijn zaken die allemaal goed geregeld moeten worden voordat u besluit om u definitief in het buitenland te vestigen. Veel informatie is op internet beschikbaar. Uiteraard kan FNV Waterbouw u ook helpen.
Voor wie geldt de cao en voor wie niet?
De cao die FNV Waterbouw met de werkgevers afsluit geldt niet voor alle werknemers in de waterbouw. Omdat er onduidelijkheid blijkt te bestaan over voor wie wel en voor wie niet de cao geldt, hebben we de regels in een schema gezet om het duidelijk te maken. Iedereen die op het Nederlands continentaal plat werkt, valt onder de cao. Er is één uitzondering: werknemers op sleephopperzuigers die ander werk doen dan zandwinning. Voor hen geldt als hun werkgever hiervoor dispensatie heeft aangevraagd bijlage 7 van de cao. De belangrijkste bepaling hierin is dat de netto beloning per uur minimaal gelijk moet zijn aan het nettoloon bij het werken in de vierploegendienst. In de bijlage 7 is op verzoek van FNV Waterbouw toegevoegd dat ook de vakantierechtwaarde moet worden vergoed in de netto beloning per uur.
Voor duizenden stafmedewerkers in de baggerindustrie is er geen cao.
Wordt er altijd dienstentoeslag betaald?
In artikel 18.2 van de cao staat: “Aan elke werknemer wordt een dienstentoeslag betaald van 6 procent van het basisweekloon. En daarmee is feitelijk alles gezegd. Deze toeslag moet altijd betaald worden bij werken in Nederland, ongeacht of de werknemer ziek is, gewoon werkt of werkt in bijzondere situaties. Een aantal cao’s terug waren er nog uitzonderings situaties mogelijk. Deze uitzonderingen leidden tot discussies tussen de werkgevers en het personeel. Daarom zijn de uitzonderingen geschrapt en is de dienstentoeslag er altijd. De afspraak die we er destijds over maakten, was dat de omzetting ‘kosten neutraal’ moest zijn. Om die reden is de dienstentoeslag niet eenvoudigweg in het basisloon opgenomen. Overwerktoeslag en ploegentoeslag worden berekend over het basisweekloon. Die zouden daardoor stijgen. Vandaar dat de dienstentoeslag als losse toeslag is blijven bestaan. Ook is in de cao vastgelegd dat de dienstentoeslag onderdeel is van de berekening voor de vakantierechtwaarde.
Hoe hoog is het maximumdagloon bij arbeidsongeschiktheid?
Term in de cao en het buitenlandcontract
In de jaarvergadering van FNV Waterbouw is afgesproken dat wij elk half jaar het wettelijke maximum dagloon (hierna te noemen maximum dagloon) op de website vermelden. Deze term wordt gebruikt in de cao Waterbouw en in het buitenlandcontract.
Cao Waterbouw:
In artikel 47.3: deze uitkering (ziekte) bedraagt maximaal een aanvulling tot het niveau van het maximumloon in de zin van artikel 17 van de Wet financiering sociale verzekeringen.
In hoofdstuk lll, artikel 2, bladzijde 85 (dit betreft Uitzendvoorwaarden tewerkstelling op sleephopperzuigers voor de Nederlandse kust) en in het
Buitenlandcontract:
Hoofdstuk 3 artikel 18,2van het buitenlandcontract: dit loon (ziekte) bedraagt maximaal 1,3 maal het maximumloon in de zin van de Wet financiering sociale verzekeringen, vermeerderd met pensioenpremie en premie Invaliditeitspensioen.
Maximumdagloon
Bij arbeidsongeschiktheid (ziekte) krijg je een loon tot het maximaal dagloon (cao Waterbouw) of 1,3 maal het maximum loon uitgekeerd (buitenlandcontract). Het dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdient. In de cao Waterbouw gaat men uit van het loon wat verdiend is in de laatste 52 weken voorafgaande aan de eerste ziektedag.
In het buitenlandcontract gaat men uit van het loon wat verdiend is in de laatste 13 weken voorafgaande aan de eerste ziekte dag.
Vanaf 1 juli 2018 bedraagt het maximumdagloon € 211,42 (bruto), inclusief afgesproken toeslagen zoals bijvoorbeeld vakantietoeslag.
Voorbeeld cao Waterbouw
Karel Baggeraar verdient 4.800 bruto per maand exclusief vakantiegeld. Zijn gemiddelde inkomen over de laatste 52 weken is (4.800 euro x 3:13) = 1107,70 euro per week. Het dagloon van Karel Baggeraar komt daarmee uit op 1107,70: 5= 221,53 euro per dag. Dit dagloon ligt boven het maximumdagloon van 211,42 euro per dag. Het loon bij arbeidsongeschiktheid (ziekte) is voor Karel hoger dan het maximumdagloon. Daarom krijgt Karel het maximumdagloon uitgekeerd.
Voorbeeld Buitenlandcontract Van Oord en Boskalis
Jan Sleephopper heeft een bruto weekloon van 1000 euro. Hij heeft het afgelopen jaar onafgebroken in het buitenland gewerkt. Het gemiddelde verdiende loon over de laatste 13 weken is dan ook gelijk aan zijn weekloon: 1000 euro bruto : 5= 200 euro bruto per dag. Het maximale loon bij ziekte bedraagt 1,3 keer het maximum dagloon van 211,42 euro bruto = 274,85 euro bruto. Zijn gemiddelde loon komt op 200 euro bruto per dag. 200 euro is lager dan de maximale uitkering. Jan krijgt in dit geval 200 euro bruto betaald.
Let op!
Voor het berekenen van het ziekengeld wordt het netto buitenlandloon gebruteerd volgens de Nederlandse fiscale regelgeving.
Bovenstaande voorbeelden zijn verzonnen. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. Mocht u twijfelen of uw loon bij ziekte correct is dan kunt u dat door FNV Waterbouw laten uitzoeken, wij doen het graag! Stuur een mail naar infowaterbouw@nautilusint.org.
Medische keuringen
Er worden vragen gesteld over medische keuringen. In het buitenlandcontract artikel 5 staat dat de werkgever een arts aanwijst. De werkgever is dus gerechtigd om te zeggen bij welke artsen dan wel medische instanties werknemers de keuring moeten ondergaan. Let wel in artikel 38 lid 5 van de cao staat het volgende.
De werkgever zal de werkelijke gemaakte reiskosten (tweede klasse) woon-werkverkeer vergoeden voor medische keuringen en bezoek aan de Arboarts/bedrijfsarts. Werknemers die op verzoek van de werkgever medisch gekeurd worden op verlofdagen of vrije dagen krijgen de tijd van de medische keuring en de reistijd gecompenseerd.
Het op verzoek van de werkgever doen van een medische keuring is met behoud van loon voor de benodigde tijd. Onder behoud van loon wordt bedoeld: per dag 1/5 deel van het basisweekloon en dienstentoeslag.
Vergoedingen Vaccinaties
In het buitenlandcontract staat in art. 34 lid 1: De kosten van paspoorten, alsmede die van visa en inentingen – voor zover voor het reizen naar en toelating in het land van tewerkstelling vereist – van de werknemer, komen voor rekening van de werkgever.
Preventief medisch onderzoek
In het kader van duurzame inzetbaarheid en fit naar de finish mogen werkgevers preventieve medische onderzoeken op vrijwillige basis aanbieden. Hierop zijn de relevante wetten en dus ook de privacywetgeving van toepassing.
Arbodiensten, medewerkers hierbij en artsen zijn verplicht alle medische informatie en informatie van vertrouwelijke of persoonlijke aard, waar zij kennis van neemt, strikt vertrouwelijk te behandelen en zorgvuldig te doen bewaren op een zodanige wijze, dat derden daartoe geen toegang hebben. Verder hebben artsen een medisch geheim. Hiermee wordt de vertrouwelijkheid van de gegevens van werknemers die keuringen ondergaan gewaarborgd.
Update Covid-vaccinaties voor zeevarenden
Uitbreiding werkingssfeer Nederlands programma voor Covid-19-vaccinatie zeevarenden
Het ministerie van VWS heeft groen licht gegeven voor de uitbreiding van het vaccinatieprogramma. Dit betekent concreet dat vanaf woensdag 1 september 2021 het Nederlandse COVID-19 vaccinatieprogramma voor zeevarenden wordt uitgebreid naar alle zeevarenden die werken op schepen die de havens van Delfzijl-Eemshaven, Amsterdam-IJmuiden, Rotterdam-Dordrecht-Moerdijk en Vlissingen Terneuzen aandoen. De nationaliteit van de zeevarende of de registratie (vlag) van het schip vormen geen beperking.
Echter zeevarenden die werken op vissersvaartuigen (met uitzondering van trawlers), overheidsvaartuigen, jachten en schepen die geen internationale reizen maken zijn van deelname aan het programma uitgesloten. De vaccinatie wordt uitgevoerd door de Arbo Unie.
Afspraken voor vaccinatie kunnen alleen worden gemaakt door werkgevers of scheepsagenten die in Nederland zijn gevestigd. Om afspraken voor vaccinatie te kunnen maken dienen partijen eerst een account aan te maken, wat hier kan worden gedaan. Door het aanmaken van het account gaat men akkoord met de voorwaarden en tarieven die door de Arbo Unie worden gehanteerd en wordt men door laatstgenoemde erkend als zakelijke relatie. De geldende procedures – de Algemene Informatie en Deel I (Nederlandse zeehavens) – zijn te downloaden van de KVNR-website.
Vaccinatie op Schiphol blijft alleen beschikbaar voor zeevarenden die op Nederlandse schepen werken (schip of scheepsmanager geregistreerd in Nederland). De vaccinatie wordt uitgevoerd door KLM Health Services. De geldende procedures – de Algemene Informatie en Deel II (luchthaven Schiphol) – zijn te downloaden van de KVNR-website.
In geval van vragen kunt u een e-mail sturen naar: oktovaccinate@kvnr.nl
Expansion scope Dutch programme for the Covid-19 vaccination of seafarers
From Wednesday 1 September 2021 the scope of the Netherlands COVID-19 vaccination program for seafarers will be expanded to all seafarers working on ships calling the ports of Delfzijl-Eemshaven, Amsterdam-IJmuiden, Rotterdam-Dordrecht-Moerdijk and Flushing Terneuzen. The nationality of the seafarer or the registration (flag) of the ship do not constitute a restriction. However, excluded are seafarers working on fishing vessels (except trawlers), government ships, yachts and ships not engaged on international voyages. Vaccination is administered by the Arbo Unie.
Appointments for vaccination can only be arranged by employers or ship agents that are based in the Netherlands. To be able to arrange appointments for vaccination, parties have to create an account first, which can be done here. By creating the account, one agrees with the terms and conditions applied by the Arbo Unie and is recognized by the latter as an approved business partner. The applicable procedures – the General Information and Part I (Dutch seaports) – can be downloaded from the KVNR website.
Vaccination at Schiphol Airport remains available to only seafarers working on Dutch ships (ship or ship manger registered in the Netherlands). Vaccination is administered by KLM Health Services. The applicable procedures – the General Information and Part II (Schiphol Airport) – can be downloaded from the KVNR website.
In case of any questions you may send an e-mail to: oktovaccinate@kvnr.nl
Update: Vaccinaties voor zeevarenden in Rotterdam
Op 2 augustus is het vaccinatieprogramma (beperkt) uitgebreid in de Nederlandse zeehavenregio Rotterdam, voor alle zeevarenden van alle schepen die internationale reizen over zee maken. Deze uitbreiding is een proef die twee maanden duurt.
Meest gestelde vragen en antwoorden over Covid-vaccinaties voor zeevarenden
Hieronder een aantal door onze leden veel gestelde vragen (& antwoorden)
Uit het nieuws vernam ik recent dat het Janssen-vaccin wordt afgeraden voor mensen jonger dan 44 jaar. Kom ik nu nog in aanmerking van het vaccin?
Nederland verkeert in de luxe positie dat er uit diverse vaccins kan worden gekozen. Dat de overheid nu de inzet van het Janssen-vaccin lijkt af te schalen voor de landelijke vaccinatiestrategie, doet geen afbreuk aan de inzet van het vaccin voor het vaccinatieprogramma voor zeevarenden.
In bepaalde gevallen, zoals voor moeilijk bereikbare doelgroepen, is het volgens de Gezondheidsraad wel verstandig om het Janssen-vaccin aan te bieden, omdat mensen met één prik van Janssen direct volledig gevaccineerd zijn. Deze adviezen neemt minister De Jonge van VWS over.
Maar is het Janssen-vaccin dan wel veilig?
Volgens de Gezondheidsraad blijkt uit de meest recente cijfers dat Janssen een voldoende veilig en effectief vaccin is. Omdat Janssen een voldoende veilig en effectief vaccin is, kunnen mensen die al gevaccineerd zijn met Janssen gerust zijn op die keuze. En mensen die binnenkort een afspraak hebben met Janssen, kunnen die afspraak op een verantwoorde manier laten doorgaan.
Janssen kent wel een heel zeldzame, maar zeer ernstige bijwerking. Ook uit de meest recente meldingen blijkt dat die bijwerking echter nog steeds heel weinig voorkomt, en minder vaak voorkomt dan bij AstraZeneca. Janssen is en blijft dus een goed en veilig vaccin volgens de Gezondheidsraad. Ook de EMA beoordeelt het Janssen-vaccin als veilig en effectief. Het grote voordeel is dat maar één vaccinatie nodig is om volledig gevaccineerd te zijn.
Wanneer kan ik mij laten vaccineren?
Het vaccinatieprogramma start vanaf het moment dat de overheid de vaccins overdraagt aan de sector. Dit is naar verwachting vanaf medio juni. Tot die tijd wordt er hard verder gewerkt aan het opzetten van systemen, die ervoor moeten gaan zorgen dat het vaccinatieproces zo efficiënt mogelijk kan verlopen.
Wat zijn de voorwaarden om voor vaccinatie in aanmerking te komen?
Het vaccinatieprogramma is uitsluitend en alleen bedoeld voor actieve zeevarenden, ongeacht hun nationaliteit of woonplaats, werkzaam aan boord van zeeschepen onder Nederlandse vlag of onder Nederlands beheer. Aanmelding verloopt via de werkgever die jou daartoe een uitnodiging zal sturen tezamen met een door jou in te vullen verklaring van geen bezwaar alsmede een vragenlijst over jouw gezondheid.
Waar kan ik worden gevaccineerd en met welk vaccin?
De keuze van de locatie is afhankelijk van de situatie en zal worden gemaakt in overleg met de werkgever. De redersvereniging KVNR heeft met een tweetal private partijen afspraken gemaakt over waar de vaccinaties zullen worden aangeboden. De aangewezen locaties zijn:
- Groningen Seaports; aan boord van het schip of een wallocatie.
- Haven van Amsterdam; aan boord van het schip of een wallocatie.
- Haven van Rotterdam; aan boord van het schip of een wallocatie.
- North Sea Port (Vlissingen, Terneuzen); aan boord van het schip of een wallocatie
- Schiphol: de transit zone en Schiphol Oost.
Het vaccin
In alle gevallen zal er gebruik gaan worden gemaakt van het zgn. Janssen-vaccin. Het vaccin waarbij slechts één vaccinatie nodig is.
Het zijn de werkgevers die ten behoeve van hun zeevarende werknemers de vaccinatieverzoeken moeten indienen. Waar het vaccineren dan vervolgens zal plaatsvinden, is afhankelijk van de situatie op dat moment. Monster je aan in bijvoorbeeld Rotterdam, dan ligt het voor de hand dat het vaccineren daar zal plaatsvinden. Vlieg je via Schiphol dan lijkt dat de meest aangewezen locatie. Tot die tijd kan het geen kwaad om jouw werkgever alvast op de hoogte te stellen van het feit dat je graag gevaccineerd wilt worden, zodat daar in de planning rekening mee kan worden gehouden.
Is de vaccinatie verplicht?
Er is niemand die je kan verplichten om een vaccinatie te nemen.
Het reguliere vaccinatie programma in Nederland ligt aardig op koers. Kies ik nu daarvoor of ga ik voor het zeevarenden vaccinatieprogramma?
Het vaccinatieprogramma voor zeevarenden is in aanvulling op het reguliere Nederlandse vaccinatieprogramma en niet ter vervanging van. Er kan dus een keuze worden gemaakt voor het programma dat het beste past bij jouw situatie. Biedt het nationale vaccinatieprogramma bijvoorbeeld het Janssen vaccin aan en valt dat binnen jouw verlofperiode dan lijkt dat de beste optie. Daar waar het nationale programma een vaccin aanbiedt dat twee keer dient te worden gegeven en er onduidelijkheid bestaat over of beide data samenvallen met jouw verlofperioden dan lijkt de optie voor een vaccin uit het zeevarendenprogramma de beste optie. Natuurlijk zijn er ook situaties te bedenken waar je op basis van jouw reguliere vaar/verlofschema net niet kunt deelnemen aan het nationale programma. In dat geval kan het lonen om met jouw werkgever in contact te treden om te bezien of hij de kleine verandering die nodig is in het vaar/verlof schema kan faciliteren.
Ik zit nu op zee en word pas over twee maanden afgelost. Kan ik dan nog steeds gebruik maken van het Janssen vaccin onder het zeevarendenprogramma?
De overheid heeft in totaal zo’n 50.000 Janssen vaccins toegezegd onder het zeevarendenprogramma. De eerste levering wordt in de tweede helft van juni verwacht. Omdat onmogelijk alle voor de vaccinatie in aanmerking komende zeevarenden dan gelijk in Nederland kunnen zijn is besloten om te kiezen voor een programma dat een doorlooptijd kent van vele maanden. Hoeveel maanden precies, dat is nog niet duidelijk maar als er gekeken wordt naar de gangbare uitzendtermijn van de Nederlandse zeevarenden dan zou een ieder die het wil gebruik moeten kunnen maken van het programma.
Momenteel zit ik nog vast aan boord in Taiwan, vanwege de lockdown. Nu had ik het bericht gelezen dat zeevarenden het Janssen krijgen in juni. Ik vroeg me af of we daar een oproep voor krijgen, of dat we ons zelf ergens moeten inschrijven?
De overheid stelt de vaccinaties gratis ter beschikking aan de redersvereniging KVNR, die op haar beurt met de organisaties die gaan vaccineren procedure afspraken maakt over het waar en wanneer. Naar verwachting kunnen de eerste vaccins vanaf medio juni worden gezet. Om ervoor in aanmerking te komen, dient jouw werkgever daartoe voor jou en jouw collega’s een verzoek in te dienen. De achterliggende reden hiervoor is om controle op misbruik van de regeling mogelijk te maken en tevens om de administratieve last van de organisaties, die gaan vaccineren, tot een minimum te beperken. Tevens is het jouw werkgever die moet opdraaien voor de kosten van het vaccineren. Indien jouw werkgever aan het programma wenst deel te nemen, zal hij jou daar binnenkort over informeren. Vooruitlopend daarop kun je jouw werkgever natuurlijk nu al laten weten dat je graag voor de vaccinatie in aanmerking wenst te komen.
De schepen van mijn rederij varen niet onder de Nederlandse vlag en vallen evenmin onder Nederlands beheer; meest Luxemburg , Mauritius en België. De manning van de schepen wordt wel vanuit Nederland geregeld. Valt dat ook onder de paraplu van ‘Nederlands Beheer’? Of betreft het beheer slechts de schepen zelf?
In dit geval kom je helaas niet in aanmerking voor een vaccinatie vanuit het NL programma. Het programma is op basis van de schepen. Staat er een Nederlandse vlag op de kont of vindt het beheer van het schip vanuit Nederland plaats dan kom je als zeevarende wel in aanmerking voor het programma.
Ik werk bij een rederij die voor zover ik kan nagaan geen lid is van de KVNR. Hoe kom ik in aanmerking voor de vaccinatie?
Het vaccinatieprogramma is bestemd voor alle zeevarenden aan boord van schepen onder Nederlandse vlag of onder Nederlands beheer. Lidmaatschap van de werkgever bij de KVNR is hiervoor niet nodig!
Val ik als stagiair ook onder het programma?
Als je als stagiair bent verbonden aan een schip dat onder de regeling valt dan val je automatisch onder het programma. Het vaccin is geregistreerd vanaf de leeftijd van 18 jaar.
STAAT JOUW VRAAG HIER NIET BIJ?
Mail deze dan naar: infonl@nautilusint.org